donderdag 29 december 2016

Pech ? VAB is al onderweg ...

Meestal kan ik mij verhelpen als pech mij overkomt ,maar gisteren was dit niet het geval... In het verleden heb ik geleerd dat je beter voorzien bent van hulpmiddelen als het nodig blijkt. Het nadeel is dat je heel wat bijkomend gewicht meezeult in je velomobiel .
Het kan voorvallen dat het euvel niet ter plaatse te verhelpen is. Daarom heb ik sinds 1 jaar een pechverzekering . Geen overbodige luxe blijkt nu...
Tijdens het kerstrondje West-Vlaanderen brak een stuurstang . Doordat beide wielen in een andere richting stonden , kwam de strada vrijwel meteen tot stilstand. Ter plaatse herstellen was geen optie en de pechverhelping werd aangesproken . De telefoonoperator van dienst kon zich niet echt voorstellen over welk type fiets het ging . Van een velomobiel had hij nog nooit gehoord ... een ligfiets was het enige wat hij zich voor de ogen kon halen...
Na iets meer dan een half uur was de takeldienst ter plaatse. De badkuip werd zorgvuldig vastgemaakt op de laadbak en ik kreeg een gratis lift huiswaarts.
Aan kijklustigen op de weg was er geen gebrek...


Nog nooit eerder had de man zoiets vervoerd...


Op het eerste zicht zou het een lastige klus worden om het afgebroken stuk van de stuurstang te demonteren.

de kleine ruimte leent zich niet tot werkzaamheden...


 Maar bij nader onderzoek bleek dat de stuurstangen bevestigd zijn aan een L-profiel ,dat vastzit met 2 bouten . Het zijn dezelfde bouten waarmee de stuurboom wordt vastgezet op de tunnel. Nog een geluk dat de bouten vast zitten aan het profiel. Zo is alles gemakkelijk te demonteren en te monteren.


vanbinnen kan je gemakkelijk de moeren lossen

Eenmaal deze bouten los zijn ,kon ik met wat wringen,het geheel uit de kleine openingen halen.

het afgebroken stuk 


De stuurstang blijkt een buisje waar 2 stukjes draadstang aan gelast zijn . 





Vandaag heb ik het buisje aan beide zijden afgezaagd. Een draadstang DIN 975 M6 heb ik op lengte gezaagd ,het buisje erover getrokken en met inox-moeren geborgd. Om zeker te zijn dat de buis niet loskomt door trillingen, heb ik deze met epoxy-lijm op de draadstang vastgezet . 



een geslaagde operatie...



Het geheel heb ik terug gemonteerd , de sporing geregeld en de strada rijdt beter als voorheen...

Mijn eerste ervaring met de takeldienst is goed afgelopen. 
Het moet gezegd... ik had geluk dat er een cafeetje in de buurt was ( een half uur in de koude wachten zou niet gezellig zijn ...) en de takeldienst kon mij gemakkelijk bereiken.
Zelf de fiets ophalen zou me meer gekost hebben dan de pechverzekeringspremie.




8 opmerkingen:

  1. Knap gerepareerd Hans!

    Groetjes
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gedaan! Ik heb nog niet eerder gehoord van gebroken stuurstangen, behalve dan tijdrpens ongelukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je.
    Ik kan enkel gissen naar de oorzaak van de breuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed opgelost Hans! Ik heb tijdens een crash eens een stuurstang verbogen, en tijdelijk toen een draadstang gemonteerd tot de nieuwe stuurstang gearriveerd was. Ik heb er toen niet aan gedacht om jouw oplossing te gebruiken, dat had ik ook prima kunnen doen natuurlijk. Klasse en goed logisch opgelost!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een beetje vreemd dat velomobiel.nl geen doorlopende draadstang gebruikt.Maar dat zal wel zijn reden hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goed om te horen dat het snel hersteld is geraakt.
    jammer dat we de rit niet samen konden uitrijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat doen we wel eens over...
    Eind 2016 eindigde in mineur... eerst de stuurstang en vrijdag was er een haastige autobestuurster die plots afsloeg naar een parkeerplaats en mij aanreed op het fietspad.De strada kan bijgevolg terug hersteld worden aan de neus.Al is het niet zo heel erg : een scheur van 10 cm en hier en daar is de glasvezel gekraakt...

    BeantwoordenVerwijderen