dinsdag 31 maart 2015

de badkuip update...

Het is er dan toch van gekomen ... 3 weken geleden werd de kap met enkele weken vertraging geleverd ! Mijn pret kon niet op !


De nieuwe kap !



Er zit een knik in de stroomlijn , maar daar lig ik niet van wakker...



Er zit wel een klein oppervlaktefoutje in de lak , maar als je het niet weet , valt het niet op.
Uiteraard werd de kap 's anderendaags al in gebruik genomen ...wat dacht je...
Ik had de ochtendploeg en het was - 2°C om 4 u in de morgen , een ideaal weertje om de kap te testen ... Meteen viel het op dat het behaaglijk warm was onder dat hoedje .Ik was te warm aangekleed en bij het stoppen aan de verkeerslichten dampte het vizier al aan .Een algemeen probleem ,denk ik...
Het is een beetje raar om alle geluiden nu wat uitdrukkelijker te horen ,maar het went heel vlug. Opstandjes in het wegdek neem ik nu heel rustig... anders botst mijn knikker tegen de kap. Door de zachte rubbers doet het geen pijn , maar aangenaam is niet echt...
Intussen heb ik er een 700 km mee gereden en bevalt ze me uitstekend .Rijden met een gesloten vizier is uit de boze.. het beslaat heel vlug .Daarom doe ik een test om te rijden met het vizier iets omhoog.De klep hou ik op vast met een blokje in het midden .Niet echt ideaal maar het is tijdelijk tot ik iets anders heb om het zwabberend scherm op te houden.
Binnenin heb ik een deflector bevestigd en het vizier heb ik behandeld met simonisatie aan beide zijden om het bedampen tegen te gaan en om de regendruppels te laten afdruipen.

                                   
                                     een blokje houd het scherm vast...Het vergt af en toe wat moeite om door de reflexties van het zonlicht en van de straatlichten te kijken...goed uitkijken is de boodschap...


Om het wat prettiger te maken onder het rijden heb ik me een risse astro 5 schokdemper aangeschaft.Een goed beslissing , zo blijkt ... wat een verschil met de originele demper ! Hij kost wel wat in aanschaf , maar ik heb er enkel maar goede ervaringen mee.

Ik schafte ook een waterdichte speaker aan. Heerlijk om de muziek nu wat luider te horen dan voorheen . Binnenkort komt er nog een fm-radiootje bij zodat ik op zondagvoormiddag de pré historie niet meer hoef te missen .
Om af en toe mijn toestellen bij te laden installeerde ik een usb-aansluiting .Via mijn 12 v batterijen kan ik alles bijladen indien nodig.



Mijn gsm hangt nu op de plaats van de snelheidsmeter





                                   De muziek komt via blutooth naar de speaker .Schokbestendig ,tot 6 u muziek en in een mum van tijd opgeladen...

Rijden in het donker was tot nu toe niet echt een probleem dankzij mijn sigma evo pro.Toch miste ik een lamp aan de linkerkant.Daarom schafte ik er nog één aan zodat ik nu een breed verlicht zicht voor me heb .Samen met de ledverlichting ben ik nu een klein verlicht kerstboompje in de nacht...


De lamphouders heb ik wat verlengd en nu is er plaats voor een camera en 2 dodehoekspiegels. Het speurt wel wat breed , maar het comfort maakt alles goed...


5 opmerkingen:

  1. Hallo Hans,

    Goed bezig geweest! Het vizier in positie houden zou kunnen op dezelfde manier als bij de kappen van Velomobielonderdelen, met lexanstrippen en klittenband. Dan is het spul ook traploos verstelbaar, redelijk handig, ook onderweg goed te verstellen. Dit is een EMvelomobielkap? Ziet er ook netjes uit!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of op dezelfde manier als bij de Sinner-kap :-)

      Met een boutje, een paar rubberen ringetjes en een paar moertjes. Goed vastdraaien en het vizier blijft in iedere gewenste stand staan.

      Verwijderen
    2. Hallo Adri & Wim,
      Mijn kap is van Emvelomobiel, gemaakt door Etienne.
      ( http://emvelomobiel.be/home-3/optionele-artikelen )

      Bedankt voor jullie tips ...De kap blijft tot nu toe behoorlijk staan , maar het vizier is zo lang dat het de neiging heeft om behoorlijk te zwabberen in de wind .Een ondersteuning aan beide zijden zou welkom zijn.

      Grtz Hans

      Verwijderen
  2. Hehe, met "omgekeerde badkuip" beledigde ik de toenmalige medewerker van vm.nl nog omdat ik eigenlijk een WAW bij de buurman kwam kijken en bij de verkeerde deur naar binnen liep. Ik vond de buitenstaande gele dingen zonder kap onogelijk op het eerste gezicht.

    Die vm.nl man bleef echter onverstoorbaar beleefd en vriendelijk en na de proefrit waarop hij aandrong had ik een dag later toch wel een Strada besteld ( maar beslist met kap;-)))

    Aangezien jij handig schijnt te zijn met electro(nica) waarom dan geen (PC) ventilatortje tegen het aandampen van het vizier ? Precies dat ga ik proberen met mijn kap want ik wil dicht kunnen rijden. Paar weken terug vroor het opeens s'nachts op de terugweg van werk en ik had mijn muts vergeten omdat s'middags nog het zonnetje scheen. .....mijn hoofd was zo koud van de krachtige straal ijswind door het geopende vizier ( anders zag ik niks meer in het donker/aandampen ) dat ik een half uur thuis nog niets meer voelde van mijn voorhoofd, lol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Quezzzt,
      Tja , zo handig met electro ben ik niet .Zolang het niet moeilijk is ,kan ik ermee weg ... maar daarmee is alles gezegd.

      Wat een leuk idee om het eens met een computerventilator te proberen.Zo gek had ik het nog niet bedacht.Ik ben eens benieuwd naar het resultaat. Succes met je test !
      Grtz Hans

      Verwijderen