zondag 1 februari 2015

Een Belgisch weertje....regen , veel wind en zelfs hagelbolletjes...

Vandaag stond er  , zoals elke zondag ,een rit van om en bij de 100 km op het menu.Ik was al vroeg uit bed en stipt om 6u30 stond ik bij de bakker om croissants en boterkoeken af te halen.
Na een pilletje magnesium tegen de opkomende krampen en een flinke geut water was ik klaar.
Om 7u 15 kon ik dan eindelijk de weg op.Aangezien er een stevige NW-wind stond , besloot ik maar via Klerken en Woumen richting Diksmuide te fietsen om vandaar de oude spoorwegbedding tot in Nieuwpoort te volgen.In het begin was het droog maar naar mate ik de oude spoorweg naderde viel er regen met hagel uit de grijze massa boven mijn hoofd.Het hoofd koel houden was zeker niet moeilijk... door de bril zien ,des te moeilijker... Na even een plaspauze te nemen in Ramskapelle hield het gelukkig op.De beukende wind kwam vanop de zijkant en de strada recht houden was niet evident.In Nieuwpoort aangekomen moest ik uit de fiets omdat er te weinig plaats was om de strada tussen de paaltjes te loodsen...Met een goeie 60km op de teller begon ik aan de terugweg , die langs de ijzer naar Diksmuide liep.Ik dacht de wind grotendeels in het voordeel te hebben , maar blijkbaar dacht ik mis.Het zwiepen werd waarempel nog erger... gelukkig waren er bijna geen andere weggebruikers aanwezig.Het gevoel dat de wind je naar de overliggende graskant duwt is niet plezant...
Maar dat hebben we overleefd.Na een 10-tal km zag ik al de ijzertoren voor mijn neus en vandaar was het met de wind mee naar huis fietsen.De matige snelheid van op de heenweg werd een relatieve hoge snelheid.Op een bepaald moment reed ik in een put...Ik dacht dat de achterdemper door de smurfenmuts zat!Ongelooflijk wat een knal dat gaf...Na een check up bleek alles nog goed te zitten : geen lekke band,geen gat in de muts en alle wielen draaiden nog steeds rond... oef... Ik maakte van de gelegenheid nog gebruik om mijn bovenshirt af te doen ( blijkbaar heb ik de neiging om me wat warmer aan te kleden dan nodig... )
Bij thuiskomst stond er 103km op de teller en de beentjes waren nog fit.
Vorige week reed ik 152 km en toen had ik al last van krampen en vermoeide benen na 100 km.Vandaar dat ik deze week op zaterdag en zondag een pilletje heb genomen.( dat deed ik vroeger ook toen er zware mtb-tochten op het menu stonden )
Ik hoop in het voorjaar een brevet van 200 km mee te rijden.Ik geloof dat er op 7 maart terug van Moeskroen naar Kadzand wordt gereden.Deze mag ik niet missen...als het weer meezit natuurlijk...

Ik dacht deze week mijn emvelomobielkap te ontvangen... helaas is er een foutje gebeurd bij Etienne... er werd een kap gemaakt voor een Quest XS ipv voor een stada...
 ... dat wordt nog een 3-tal weken geduld uitoefenen...en duimen dat het niet stortregent als ik op de weg ben....





5 opmerkingen:

  1. Dat beginnen toch wel serieuze afstanden te worden. Netjes hoor.

    Plaats je wel een aantal foto's als je de EMVelomobielkap hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat worden idd. al behoorlijke afstanden.
    Ik hou het voor het ogenblik rustig, ook op aanraden van de huisarts.

    Wat magnesium betreft neem ik elke dag 2 pillen metarelax.
    En de apotheker raad me aan dat dagelijks te blijven doen.
    Ik ben ook een zware zweter (zelfs bij vriesweer moet ik geen 5 km rijden om al te zweten) en samen met het zweet verdwijnt het magnesium snel.
    Daarnaast neem ik, toch bij langere tochten, nog sportdrank van Etixx (isotonic), wat ook nog eens veel mineralen bevat, en na het rijden neem ik (ook al bij langere tochten) recoverydrank (ook van Etixx) wat ook veel mineralen bevat. Het is ook zo dat het laatste er ook voor zorgt dat ik nadien minder honger heb en niet alles wat eetbaar (en minder eetbaar) wil opschrokken (ook al heb ik gegeten tijdens de rit) wat in mijn zicht komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ronny,
    Etixx iso gel heb ik even gebruikt.Wel een heel zoet spul ... 's zomers gebruik ik AAdrink isotone bij langere afstanden. Nu drink ik gewoon limonade of water , al is dat eerder beperkt ( 0.4 l / 100 km ) .
    Tot nu toe heb ik geen redenen om iets anders dan de magnesiumpillen te nemen.Misschien dat ik overschakel als de doos uit is , maar dat kan wel nog eff duren... tenzij mijn vrouwtje elke week bananen meebrengt... die helpen bij mij ook goed tegen de kramp...

    Grtz Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is dat eigenlijk gekomen door eens deftig met de apotheker te gaan praten, na een donkere T-shirt die zowat wit was geworden (alweer) na een zomerse lange tocht.
      Moet ook zeggen dat ik regelmatig hoofdpijn had, iets wat ik pas opmerkte toen de apotheker ernaar vroeg. Sinds ik die Etixx spullen gebruik heb ik daar minder last van. Het zit hem vooral in de mineralen die erin steken, daarom dat ik ook geen andere sportdranken gebruik. Als ik de "bijsluiter" (= opdruk op de verpakking) lees blijken bij de andere behalve wat natrium, magnesium en kalk niet veel in te zitten.

      Verwijderen